ÖLANDS SKÖRDEFEST

Truckmeet i Löttorp 2024

Löttorp i Skördefesten – mötesplats för ensamarbetande truckers

Löttorp i Skördefesten – mötesplats för ensamarbetande truckers

Det har bara vuxit för varje år och jag räknar med att vi ska ha drygt 300 ekipage på plats vid Skördefesten 2024.

Det säger Marcus Ottosson i Löttorp när han funderar över hur hans skördefestevenemang Truckmeet i Löttorp utvecklats genom åren. Det började med att hans dotter Lovisa ville sälja pumpor vid pappas lastbilsgarage under Skördefesten och Marcus ordnade en improviserad utställning av några lastbilar för att verksamheten skulle få lite uppmärksamhet.

Detta var 2011 och nu är Truckmeet i Löttorp ett självklart resmål för hundratals ”truckers” och tusentals besökare.

Jag räknar med att vi ökar antalet utställare även i år, som vi gjort hela tiden. Det här har blivit en träffpunkt för många åkare och chaufförer som kommer till Öland för att träffa kollegor. Det är ju ett ganska ensamt yrke att köra lastbil så träffar som den här är välkomna, säger Marcus.

Prisbelönt bil

Vi möts vid lastbilsgaraget i Löttorp där allting började och mitt på planen står han ögonsten, den välvårdade Scanian med avancerad lack och lyxig interiör i knappstoppat vitt skinn. I det översta trappsteget till hytten står det: ”här tar du av dig skorna, det här är ingen jävla Volvo…”

Den yrkesmässiga rivaliteten mellan Volvoåkare och Scaniafantaster lever vidare, kan man konstatera.

I hytten står pokaler som vittnar om att det här är en prisbelönt bil som han jobbat mycket med under åren.

Ja, det har varit en hel del farande på utställningar under åren men jag tar det lite lugnare numera, säger han.

För stort?

Truckmeet i Löttorp är ett projekt som engagerar hela Marcus familj och han känner också att hela samhället sjuder av förväntningar inför varje år. Och det är klart att 300 lastbilar med åtminstone två personer i varje, plus alla intresserade besökare som kommer så innebär ju det också att samhället lever upp.

På frågan om festen kan bli för stor för lilla Löttorp så kommer svaret snabbt:

Nej, det finns utrymme att växa ytterligare, säger Marcus. Inga problem. Det finns gott om plats här i Löttorp.

Men det är klart att den som hamnat mitt i konvojen av hundratals lastbilar, som ska ta sig hela vägen upp till Löttorp kanske inte riktigt håller med om att festen ska bli ännu större?

Vi har polisens stöd för detta och vi styr upp konvojen så att inte alla kör på en gång. De samlas vid Rasta i Kalmar och sedan skickas de iväg på ett sätt som gör att vi stör trafiken så lite som möjligt.

Och konvojen har ju blivit lite av en folkfest i sig, fortsätter Marcus. Folk slår sig ner i fällstolar längs hela 136:an för att se när bilarna kommer. Det är ju väldigt kul!

Rena rör

Marcus Ottosson kör en Sacnia som har högsta miljöklassning, Euro 6. Det innebär att han kan köra in i städer som har hårdare miljökrav, men också att han kan ta körningar för företag som kräver detta av dem som ska köra deras gods.

Och det här är inget konstigt idag, allt fler ställer höga krav och näringen måste följa med, säger han.

Det finns tydliga tecken på att hans bil är ren.

Titta uppe i änden av avgasrören som står rakt upp. De är lika blanka i kromet på insidan som på utsidan, säger han.

Hela åkerinäringen är mitt i ett stort omställningsarbete mot fossilfrihet där näringens möjligheter till omställning är avgörande för att Sverige ska nå sina klimatmål, det säger Charlotta Nilsson, som jobbar på Sveriges åkerinäring och med projektet Fair Transport.

Stort miljöintresse

Och hon förklarar att för att lyckas med detta så måste kunder och transportörer arbeta tillsammans om alla tillgängliga alternativ användas. Det kan handla om el, biogas, vätgas och alternativa drivmedel som HVO.

I Fair Transport samlas åkeriföretagens insatser och redovisas i form av koldioxidreduktion. Hur stor minskning av koldioxid som företaget insatser bidrar till, säger hon. Och det hållbarhetsbegreppet inom åkerinäringen innefattar tre delar, miljö- och klimat, trafiksäkerhet och ansvar för företaget och de anställda. Alla delar är lika viktiga.

Och intresset bland åkeriföretagen är stort, slår Charlotta Nilsson fast.

Vi har idag närmare 700 certifierad företag och fler ansöker varje vecka. Även transportköparna ser nyttan och värdet med Fair Transport och vi hör hela tiden fler som ställer krav på certifieringen i sina upphandlingar.

Text: Lennart Palm